مسیرهای ویژه شارژ خودروهای برقی

بریتانیا تست مسیرهای ویژه شارژ خودروهای برقی را شروع کرد.

امروزه هر محصولی که دوست دار محیط زیست باشد و میزان نشر گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد شاید در ردیف پرفروش‌ترین‌ها یا محبوب‌ترین‌های بازار جهانی قرار گیرد. می‌توان با راهکارهای ساده از نشر فزاینده گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کنیم. برخی از این راهکارها عبارت‌اند از:جلوگیری از تخریب، حفظ جنگل‌ها و ایجاد جنگل‌های مصنوعی ، بنزین کمتری بسوزانیم و یا نفت و زغال سنگ کمتری استفاده کنیم، صرفه‌جویی در مصرف انرژی

خودروهای برقی به عنوان راه حلی نو برای تحقق مورد دوم و سوم تولید شده‌اند که علاوه بر کاهش میزان مصرف سوخت میزان نشر گازهای گلخانه‌ای را هم به نحو قابل قبولی کاهش می‌دهد. خودرو برقی به خودروی گفته می‌شود که به‌ جای موتور درون‌سوز از باتری جهت نیروی محرکه استفاده می‌کند. از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. عبارت جایگاه‌های سوخت‌گیری که بیشتر مربوط به خودروهای بنزینی و گازسوز است کم کم جای خود را به واژه جایگاه‌های شارژ خواهد داد چون نسل آینده خودروها به سمت حذف بنزین و استفاده از نیروی الکتریسیته به عنوان منبع جایگزین خواهد رفت؛ اما بریتانیا در ابتکاری جالب تصمیم دارد جایگاه‌های شارژ را حذف و کاری کند که خودروهای برقی در حین حرکت روی جاده‌ها شارژ شود. بریتانیا برای تحقق این هدف آزمایش مسیرهای ویژه شارژ خودروهای برقی را شروع کرده است که به راننده اجازه می‌دهد در حین حرکت و بدون توقف برای سوخت‌گیری خودرو خود را شارژ کند.

تصور کنید دیگر مجبور نباشید برای سوخت‌گیری به جایگاه‌های سوخت مراجعه کنید. این دقیقاً همان چیزی است که هایویز انگلند (Highways England) در نظر دارد در اختیار رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی قرار دهند. قرار است خودروهای برقی به فناوری وایرلس مجهز شوند و سپس روی جاده‌هایی که تجهیزات تولید میدان الکترومغناطیسی در زیر آن‌ها تعبیه شده است حرکت کنند. فعلاً قبل از اینکه این پروژه به تمام جاده‌های عمومی منتقل شود انگلستان در نظر دارد به مدت ۱۸ ماه فرآیند آزمایشی آن را در مسیرهای از پیش تعیین شده اجرا کند؛ اما این اولین بار نیست که جهان شاهد آزمایش چنین فناوری‌های نوین و نو ظهوری است: در سال ۲۰۱۳، شهر گومی کره جنوبی، مسیری ۱۲ کیلومتری (۷/۵ مایلی) احداث کرد که به اتوبوس‌های مخصوص اجازه می‌داد با استفاده از فناوری‌های مشابه در حین حرکت شارژ شوند.

مهندس ارشد بزرگراه‌های هایویز انگلند، مایک ویلسون می‌گوید: ” سرعت رشد و پیشرفت فناوری‌های مربوط به خودروها سیری صعودی دارد و ما متعهد هستیم از افزایش وسایل نقلیه‌ای که میزان نشر گازهای گلخانه‌ای در آن‌ها فوق‌العاده پایین است در بزرگراه‌ها و جاده‌های اصلی انگلستان حمایت کنیم.” مایک ویلسون سخنان خود را این طور ادامه می‌دهد: “پروژه آزمایشی جاده‌هایی که مجهز به فناوری قدرت وایرلس یا بی‌سیم و تجهیزات تولید میدان مغناطیسی هستند به ایجاد شبکه‌ای از جاده‌های پایدارتر در انگلستان کمک خواهد کرد و همچنین فرصت‌های جدیدی در اختیار کسب و کارهایی قرار خواهد داد که از این جاده‌ها برای حمل و نقل محصولات خود به سراسر کشور استفاده می‌کنند.”

هایویز انگلند (Highways England) در نظر دارد قبل از عمومی کردن این پروژه به مدت ۱۸ ماه این فناوری را تست کند.

برای تولید میدان‌های الکترومغناطیس کابل‌های برق ویژه‌ای در زیر این جاده‌ها قرار داده شده است. وقتی خودرو برقی روی جاده حرکت می‌کند سیم پیچی که درون خودرو تعبیه شده است از میدان‌های الکترومغناطیسی تولید شده توسط کابل‌های برق برای تولید برق استفاده می‌کند.

دولت انگلستان در حال حاضر برای اینکه بتواند بریتانیا را در طول ۵ سال آینده در خط مقدم استفاده از این فناوری در جهان نگه دارد ۵۰۰ میلیون پوند هزینه کرده است.