ضوابط مربوط به استفاده از نمای شیشه ای و یا سنگ، جان پناه و نورگیرها

– استفاده از نمای شیشه ای درصورت استفاده ازشیشه های سکوریت بانوار دور شیشه یا مواد قابل انعطاف ترجیحا در اشکال منظم بصورتی که نمای شیشه ای از بر ساختمان پیش آمدگی نداشته باشد و همچنین در صورت تعبیه حفاظ و آستانه به منظور ریزش در سقف همکف، مجاز می باشد.

-از داخل ساختمان پشت به نمای شیشه از کف تمام شده در هر طبقه جان پناه با مصالح مقاوم به ارتفاع ۸۰ سانتیمتر اجرا گردد.

– استفاده از کوپل طلق دار به جای شیشه در قسمت نورگیر پشت بام ضروریست و در صورت استفاده از شیشه، تعبیه آستانه ریزش با قاب فلزی مقاوم در زیر شیشه های نورگیر ساختمان الزامی می باشد.

– درصورتیکه سنگها بصورت پلاک قائم نصب شوند باید با تعبیه اسکوپ و یا مهار مناسب دیگری از جدا شدن و فروریختن آنها جلوگیری شود.

ضوابط مربوط به استفاده از نمای شیشه ای و یا سنگ، جان پناه و نورگیرها

– اعضاء و قطعات غیر سازه ای بخصوص قطعات نما و شیشه ها به گونه ای طراحی و اجراء گردند که در هنگام حوادث از سازه جدا نشده و با فروریختن خود باعث بروز خسارات و حوادث ناگوار جانی نگردند.

– هر سه متر ارتفاع سنگ کاری نما برروی یک نبشی قرار گرفته و بصورت کامل نیز اسکوپ گردد.

– سنگهای روی در پوش کاملا رول پلاک گردند.

– احداث جانپناه با ارتفاع حداقل ۸۰ سانتیمتر از کف تمام شده اطراف پشت بام، تراس، بالکن، دستگاه پله، اطراف داکت های واقع در پشت بام، پرتگاه ها (بند ۴-۱-۲-۴ نشریه ۱۱۲ سازمان برنامه و بودجه)

– جان پناه نرده ای بگونه ای اجراء گردد که نرده های آن بصورت عمودی بوده و حداکثر فاصله بین آنها ۱۰ سانتیمتر باشد. استفاده از اشیاء تیز و برنده بعنوان حفاظ و جان پناه مجاز نمی باشد.